نقد و بررسی کلی محمد بی باک توسط گروه متحدین
سیاسی وفرهنگی
دنیای عجیب وغریب سیاست

مقدمه :
محمد رضا بهادری ملقب به بیباک از رپرهای با سابقه و محبوب رپ ما هستش که توی 6 و 7 سال سابقه کاریش با آهنگاهای اجتماعی و احساسی و تاریکش تعداد بسیاری از اونها با همراهی احسان غیبی ( از جمله آلبوم این دوستی تمومه ) بوده محبوبیت خاصی میان مردم پیدا کرده . در اینجا قصد داریم به نقد و بررسی این رپر خوبمون که بنابر آخرین موزیک ویدیوش با کمپانی میستری 4 و آونگ داره همکاری میکنه بپردازیم و این رپر خوب کشورمونو به چالش بکشیم.

شناسنامه هنری :
نام: محمد رضا بهادري ملقب به بیباک
تاریخ تولد: 13 آذر 1364
محل تولد : تهران
فعالیت هنری : 1382 تا کنون
رکورد لیبل : میستری 4
آلبوم ها : دوستی تمومه به همراهی احسان غیبی 1386 ، جهان سوم ؟؟؟؟
آهنگای های شاخص : گله ، علی یعنی ، دلواپسی و موج مثبت

بررسی تکست و اشعار :
اشعار بیباک بسیار قوی و گیرا هستن و تکست های محمد بزرگترین نقطه قوتش هست که معمولا سر پوشی هستن روی بیت های نه چندان قوی که آهنگسازاش براش میسازن  . تکست های محمد معمولا بیانگر مشکلات اجتماع با زبانی ساده و قابل درک برای عامه مردم هست و اکثر اونها در تم غمگین و تاریک هست و از نظر قافیه بندی معمولا تکست هاش به صورت تک قافیست. از نقطه ضعف های تکست هاش میشه به محافظه کارانه بودن اونها اشاره کرد که بیباک در مورد مسائل اجتماعی نگاه معتدل تری نسبت به سایر رپرهای هم ژانر خودش داره . تو آهنگ زندگی اشاره شد به صبح تا غروب کار کردن یه جوان و شب تا صبح پای شبکه های اروپایی نشستن که باید بگیم تفکر اشتباهیه ، شاید اکثر جوانان شبکه های اروپایی رو زندگی خودشون کردن ولی تو متن یه آهنگ نباید جمع بسته شه . مردم معمولا از خوانندگانی که سبک اجتماعی کار می کنند تو اتفاقات مهم کشورشون توقع دارند که خواننده آهنگی بیرون بده که بیباک با آهنگ موج مثبت میهن پرستی خودش رو ثابت کرد و خوشحالیم که جبهه ی خاصی نگرفت که نکته ی قوتی برای این رپر حساب می شه البته درسته اکثر ابیات دارای قافیه های مناسبی نبودند ولی باید دانست که مفهوم هیچ وقت نباید فدای قافیه بشه . آهنگ وقتی همه خوابیم هم از جمله ی این آهنگا حساب می شن .

 چند بیت منتخب از بیباک :


کسی نیست که اشکاشو پاک کنه // بگه درداشو قلم خاک کنه (من مجرم نیستم)

پیش دوست و آشنا هم نمیخوام کم بیارم // ناچارم سرو تهش رو با دروغ هم بیارم( گله)

با همین امکاناتم می رم تو این راه پیش و پست وقتی 70 میلیون می خوان کار شیش و هشت پس دیگه حاجت کدوم استخاره هست؟ ( گله )

که تا زنده ای می گی خدا رو بیخیال دنیارو بچسب // که چی بشه بیاری دنیارو بدست ؟ ( خدا نزدیکه )

....

بررسی استایل :
محمد بیباک از نظر استایل دارای استایل قابل قبولی هستش. اگرسیو و خشمگین بودن و ادا کردن کامل کلمات از مشخصات استایل بیباک هستن و به استایل اجرای بیباک در این چند سال آخر که بیباک تبدیل به یه رپر محبوب در کشورمون تبدیل شده ایراد چندانی وارد نیست و بیباک در اجرای آهنگاش بسیار خوب و مسلط عمل میکنه . از ایرادات استایل بیباک میشه . ضعف بیباک در اجرای کروس و هوک آهنگاست و شاید این دلیل همکاری های زیاد محمد با احسان غیبی باشه .

جنجال موزیک ویدیو گله :
بی تردید آهنگ گله از بهترین آهنگا در کارنامه هنری محمد و رپ فارسی هستش ولی موزیک ویدیو این آهنگ جنجال زیادی تو رپ فارسی ایجاد کرد . دلیل این جنجال شباهت بسیار زیاد این موزیک به خصوص شروعش با موزیک ویدیو وقت رفتن من از امینم رپر معروف آمریکایی هست که این صورت چندان جالبی برای یک رپر حرفه ای و محبوب مانند بیباک نداره و به نوعی پیراهن عثمان کارنامه هنری محمد هستش . این موزیک ویدیو شاید بزرگترین دلیل بر عدم ادامه همکاری محمد با داریو باشه (موزیک ویدیو بعدی بیباک به نام غریبه به کارگردانی خود محمد بود که که چند ماه پیش منتشر شد).

کارگردانی بیباک :
کلیپ غریبه دومین کلیپ رسمی محمد بیباک هست که با کارگردانی خودش انجام شد و برای اولین بار دارای کیفیت قابل تاملی بود! خواننده ای که در مقام کارگردان کلیپ خودش فیلمبرداری کرده! استفاده از شخصیت همراه با سیر داستانی و انتخاب لوکیشن ها  اگه نگیم حرفه ای ، از کیفیت بالایی برخوردار بود البته در بعضی از صحنه ها خشکی اجرا رو هم واسه بیباک و هم شخصیت همراهش شاهد بودیم نکته جالب توجه دیگه همکاری آونگ با بیباک و حمایتش برای پخش کلیپ بود که نشون میده بازخورد کارای بیباک در سطح مطلوبیه همین مسئله تو پیشبرد اهداف خواننده خیلی میتونه کمک کنه صحنه ها عمدتا مانور زیادی نداشت ولی با فضایی که در اختیار بوده لحظات احساسی رو پدیدار کرده به طور کلی اولین تجربه وی تو این زمینه رو باید نقطه پیشرفتی تو کاراش تلفی کرد .

بررسی و جمع بندی نهایی:
قطعا محمد بیباک از رپر های خوب ما هستش که تونسته با خوندن رپ درست و نه 6 و8 به محبوبیت برسه و با رفع ایرادات و نقاط ضعف اندکی که داره و کمی پر کارتر شدن میتونه تبدیل به یکی از قطب های رپ فارسی بشه و امیدواریم که آلبوم جهان سوم که مدت های زیادیست که خبرش در سایت ها و سر زبان هاست هرچه سریعتر از یک کمپانی معتبر پخش بشه و در آخر گروه متحدین برای محمد بیباک این رپر جوان و آینده دار کشورمون آرزوی موفقیت در همه ی عرصه های زندگی رو داره .

تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

نقد و بررسی از Arya_ghabal (آریا)
تهیه کاور و گرافیک از MK (محمد)
تنظیم و ویرایش و بازنگری نهایی از M4$0u5 (مسعود)

اسامی تیم به ترتیب الفبای انگلیسی به شرح زیر می باشد :

Aryana ( علی )
arminmom(آرمین)
Arya_gharbal(آریا)
Barsam (علیرضا)
Beatmusic(مجید شفیعی)
M4$0u5(مسعود)
MK (محمد)
Netbaz(جاوید)
Parsa (علیرضا)
tf2000(حمید)

اتحاد تا جهانی شدن رپ فارس
متحدین


 
+ نقد و بررسی اهنگ الف مثل از محمد بی باک

 
محمد بيباك از رپراي موفق چند سال اخير موسيقيه رپ ماهست كه طي چند وقت اخير شاهد پيشرفت هاي چشمگيري از

اون در رپ بوديم و تونسته با موزيك هاي زيبا و پر مفهوم خودش نگاه بسياري از مخاطبان موسيقي رو به سمت

خودش معطوف كنه .


آهنگ " الف مثله " آهنگيست با موضوع اجتماعي و همينطور اعتراضي كه در اين آهنگ بيباك دوران تحصيل و مدرسه

خودش و همينطور فضاي مدرسه و اتفاقات يك كلاس رو به جامعه اي كه در اون رشد كرده و بزرگ شده تشبيه مي كنه .



من آهنگ رو به 4 قسمت تقسيم كردم كه بتونم راحت تر توضيح بدم كه قسمت اول از شروع بيت اول تا پايان بيت 9 و

قسمت دوم از شروع بيت 10 تا پايان بيت 17 و قسمت سوم از شروع بيت 18 تا پايان بيت 27 هست. و قسمت آخر هم

اوتروي آهنگ هست كه شامل 2 بيت ميشه .


آهنگ با نواخته شدن پيانو آغاز ميشه و در ادامه و در ثانيه 19 با شنيده شدن صداي بك وكال احسان غيبي و بعد از 2

ثانيه قسمت اول آهنگ شروع ميشه .



هوا کمي سرد و خشکه / بخاري ميسوزه با نفت توي بشکه
چراغ هاي کلاس يه جوري بي توانن / ولي با همين امکانات هم بچه ها ميتوانن
روي نيمکت هاي بي جون چوبي / ميگرديم لا به لاي کتابها پي يک حرف خوبي
رشد ميکنيم ما چه سريع / تو مدرسه بين ديوارهاي خاکستري
سرکوب شدن هر نوع نياز / کل سهم ما نسل سومي هاست
نقاشي هاي بد رنگ رو ديوار و / شعارهاي کليشه اي بيمار و
ناظم عبوس يه جا ايستاده با يک چپق / اخم ها تو هم يک آدم پير انق
از زير عينک همه رو زير چشم داشت / بچه ها رو ميزد بي هيچ مزد و چشم داشت
تق تق توي دستش يک خط کش بود / انگار نه انگار يه روزي خودش يک بچه بود...



بيباك براي اجراي آهنگ از يك لحن غمگين بسيار زيبا استفاده كرده كه مي تونه به بهتر بيان كردن حرف هاش خيلي كمك

كنه و منظورش رو بهتر متوجه مخاطب خودش كنه .

اين قسمت تقريبا خوب توسط بيباك اجرا شد بااين حال در بعضي جاها ناهماهنگي مصرع ها و كوتاه بلند بودن اونها به چشم مي خورد .



براي شروع بيباك از فضاسازي استفاده كرد كاري كه در آهنگ قبلي خودش يعني سحر نزديك است هم انجام داده بود و با

اين كار بيباك با استفاده از موسيقي و شعر خودش شنونده رو به اون فضايي كه داره ازش صحبت مي كنه مي بره و در

حقيقت اون فضا رو با كلمات به تصوير مي كشه .

برداشت كلي كه ميشه از اين قسمت كرد اين هست كه بيباك جامعه اي رو كه در اون رشد كرده رو به كلاس تشبيه كرده

جامعه اي كه در او نياز هاش سركوب شده و خواست هاش هميشه زير نظر زور و زورگويي بوده . جامعه اي كه در اون

امكانات كافي براي رشد و نمو وجود نداشته .




در اينجا مي خوام قسمت اول رو بيت به بيت بررسي كنم



هوا کمي سرد و خشکه / بخاري ميسوزه با نفت توي بشکه

خشكه و بشكه واژه هاي قافيه هستند .

شاعر با بكار بردن كلمه هاي سرد و خشك براي هوا و همينطور سوختن بخاري نشون مي ده كه فصل يا پاييز هست يا زمستان .

بخاري نفتي نشان دهنده ي نبود امكانات كافي براي تحصيل در مدرسه هست .




چراغ هاي کلاس يه جوري بي توانن / ولي با همين امکانات هم بچه ها ميتوانن

بي توانن و مي توانن واژه هاي قافيه هستند .

باز هم بيباك سعي در نشان دادن امكانات كم كلاس هست اما در كنار اون سعي داره بيان كنه كه بچه هاي كلاس عزم و اراده ي قوي دارند .

بچه ها مجاز از افراد جامعه ي مورد نظر بيباك .




روي نيمکت هاي بي جون چوبي / ميگرديم لا به لاي کتابها پي يک حرف خوبي

چوبي و خوبي واژه هاي قافيه هستند .

اشاره به رفتار دانش آموزان كلاس داره كه در جستجوي خوبي و نيكي هستند




رشد ميکنيم ما چه سريع / تو مدرسه بين ديوارهاي خاکستري

ما چه سريع و خاكستري واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

به رشد كردن و بزرگ شدن خود شاعر به همراه هم دوره ايهايش از دوران مدرسه تا به حالا اشاره شده .






سرکوب شدن هر نوع نياز / کل سهم ما نسل سومي هاست

هر نوع نياز و سومي هاست واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

بيت مفهوم واضحي دارد .




نقاشي هاي بد رنگ رو ديوار و / شعارهاي کليشه اي بيمار و

ديوار و بيمار واژه هاي قافيه هستند .

كل بيت استعاره از اوضاع جامعه مورد نظر بيباك داره و اتفاقاتي كه در دوره از وضعيت زماني جامعه به وقوع پيوسته .






ناظم عبوس يه جا ايستاده با يک چپق / اخم ها تو هم يک آدم پير انق

چپق و انق واژه هاي قافيه هستند .

ناظم عبوس استعاره از مجري قانون در جامعه ي مورد نظر بيباك هست .

كلا بيت خصوصيات ناظم رو بررسي كرده




از زير عينک همه رو زير چشم داشت / بچه ها رو ميزد بي هيچ مزد و چشم داشت

چشم داشت در هر دو مصرع واژه قافيه .

چشم داشت آرايه جناس . در مصرع اول به معني زير نظر داشتن و در مصرع دوم به معني توقع داشتن




تق تق توي دستش يک خط کش بود / انگار نه انگار يه روزي خودش يک بچه بود...
تق تق يك آوا به حساب مي ياد .

خط كش و بچه واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

خط كش استعاره از ابزار قدرت براي سركوب كردن افراد جامعه .







بعد از توم شدن قسمت اول باز هم بك وكال احسان غيبي شنيده مي شه به همراه صداي خوردن زنگ مدرسه كه بلا فاصله

بعد از اون قسمت دوم شروع ميشه




آرزومه قبل از اينکه بيشتر از اين درختها زرد شه / عيد بياد و همه جا تو کوچمون سبز شه
تو حياطيم همه تو توهم دشمن / داد ميزدم مرگ بر همه رو کشتن
به ما ياد دادن کتاب ديني داره خيلي ارزش / واسش ذوق ميکرديم حتي بيشتر از زنگ ورزش
و هر سال عيد غدير به علي ميگفتن اين جايزت / واسه همين همکلاسي ارمنيم خودش رو مسلمون جا ميزد
يک مدرسه با يک مدير ديوونه / که سعي داشت اعتقاداتش رو به ما بخورونه
گرچه سخت بود همه چيز خيلي / من ولي داشتم به کلاسم يه ميلي
بجنگ تا تن بکني لباس رنج رو / نوشته شده بود رو تخته سياه کلاس پنجم
ولي اگه کسي نفهمه تعجب نداشت / کسي به سفيدي گچ رو تخته سياه توجه نداشت





در اين قسمت هم بيباك لحن قبلي خودش در قسمت اول رو ادامه ميده و همون صداي غمگين و همراه با درد و رنج رو

ادمه مي ده .



همچنين از آرزوهاي خودش و ميل و رغبت براي ادامه دادن و جنگيدن و كم نياوردن صحبت مي كنه و از مشكلاتي كه در

جامعه ي مورد نظرش وجود داره گلايه مي كنه . در كل سعي داره كه منظورش رو خيلي ساده به مخاطب برسونه .



و اما بررسي بيت به بيت قسمت دوم


آرزومه قبل از اينکه بيشتر از اين درختها زرد شه / عيد بياد و همه جا تو کوچمون سبز شه

زرد شه و سبز شه واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند .

زرد شدن برگ درختها كنايه از پاييز و زمستون دارند و عيد هم كنايه از آمدن فصل بهار و نو شدن و تازگي دارد .


تو حياطيم همه تو توهم دشمن / داد ميزدم مرگ بر همه رو کشتن

دشمن و كشتن واژه هاي قافيه هستند .

حياط مدرسه مجاز از فضاي جامعه مورد نظر بيباك .

توي اين بيت بيباك به طور غير مستقيم به كشتارهايي كه توسط عامران جامعه صورت گرفته اشاره مي كنه .




به ما ياد دادن کتاب ديني داره خيلي ارزش / واسش ذوق ميکرديم حتي بيشتر از زنگ ورزش

ارزش و ورزش واژه هاي قافيه هستند .

به امهيت كتاب مقدس و ديني در بين اقشار جامعه و آموزش اون به همه صحبت مي كنه و اشاره داره به ارزشي كه

خودش براي كتاب ديني و مقدسات قائل هست .




و هر سال عيد غدير به علي ميگفتن اين جايزت / واسه همين همکلاسي ارمنيم خودش رو مسلمون جا ميزد



جايزت و جا مي زد واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند

يبباك در اين بيت از تبعيضي كه بين اقليت و اكثريت در جامعه ي مورد نظرش صورت مي گيره

صحبت مي كنه و نشون مي ده كه يك فرد با اعتقد مذهبي جدا از اكثريت جامعه چه مشكلات و محروميت هايي رو تحمل

مي كنه !




يک مدرسه با يک مدير ديوونه / که سعي داشت اعتقاداتش رو به ما بخورونه

ديوونه و بخورونه واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

مدرسه مجاز از جامعه مورد نظر و مدير مجاز از كسي كه اداره ي كل امور جامعه رو بر عهده داره.

بيباك به حكومت كسي در جامعه ي مورد نظرش اشاره مي كنه كه سعي بر سركوب افراد جامعش داره و فقط وفقط

حكومت خودش براش مهمه.


گرچه سخت بود همه چيز خيلي / من ولي داشتم به کلاسم يه ميلي

خيلي و ميلي واژه هاي قافيه هستند .

بيباك ادامه دادن در اون شرايط رو سخت توصيف مي كنه اما به اين موضوع كه ميل و رغبتي درش وجود داشت كه

باعث مي شد ادامه بده اشاره مي كنه .




بجنگ تا تن بکني لباس رنج رو / نوشته شده بود رو تخته سياه کلاس پنجم

رنج رو و پنجم واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند

اشاره مي كنه كه جمله " بجنگ تا تن كني لباس جنگو " روي تخته سياه كلاس نوشته شده بود






ولي اگه کسي نفهمه تعجب نداشت / کسي به سفيدي گچ رو تخته سياه توجه نداشت

تعجب نداشت و توجه نداشت واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن

بيت مي شوند.

در اين جا بيباك يك بيان فوق العاده زيبا داره كه مي گه كسي به سفيديه گچ رو تخته سياه توجه نداشت

كه منظور از واژه سفيدي همون رنگ سفيد سنبل آزادي و صلح هست كه زيبا اين واژرو به زيبايي داخل بيت گنجونده و

به اين موضوع كه هدف اصلي از ذهن همه دور شده بود اشاره مي كنه و از اين هم تعجبي نداشت !







در قسمت سوم هم مانند دو قسمت قبلي صداي بيباك همراه با يك غم خاص بود اما تفاوتي كه با دوقسمت قبل ديده مي شد

اين بود كه يك لحن آزادي خواهي و اعتراضي رو به نحوه ي خوندنش اضافه كرده بود كه به همراه فراز و فرود هاي

زيباي اجرا شده توسط بيباك به نظر من بهترين و زيباترين قسمت آهنگ بود .



ولي معلم يک چيزي داشت که منو غرق ميکرد / يک حس خاص توي چشماش برق ميزد
زنگ خورده بچه ها برپا / امروز ميخوام بيدار شين شما ها از خواب
بچه ها امروز ميخوام ببينم درسش رو کي بلده / ميخوام ببينم چي درسته،چي غلطه؟
امروز روز آزمونه / که ذهن کي بسته ذهن کي باز بوده؟؟
شايد خوشتون بياد،شايد هم بدتون / درس امروز درس کلاس اولتون
کي ميتونه بگه الف مثله / بچه ها قطع کردن حرفشو نصفه
هر کي ميديد خودش رو با خرد / جواب ميداد آب ، آسمان ، آخرت
اميد ، آرزو ، آبادي / نه....بچه ها الف هميشه مثله آزاديست





مفعوم كلي قسمت سوم اهنگ هم روي محور اجتماعي و اعتراضي در چرخش بود اعتمادي كه بيباك به معلم داشت و

اشاره اي كه به حرف و رفتار معلم و تاثير مثب اونها روي خودش داشت در نوع خودش جالب بود

اين اعتماد باعث شد تا شنونده هم به شخصيت معلم اعتماد پيدا كنه و سعي كنه تا بتونه با معلم و شخصيت خوبي كه

بيباك از اون به تصوير كشيده ارتباط برقرار كنه . در نهايت قسمت سوم فوق العاده تموم ميشه

و اين اتمام زيبا و نتيجه گيري زيبا فقط و فقط از استعداد بيباك در چيدمان كلمات و اجراي اونها نشئت مي گيره .



بررسي بيت به بيت قسمت سوم



ولي معلم يک چيزي داشت که منو غرق ميکرد / يک حس خاص توي چشماش برق ميزد

غرق ميكرد و برق ميزد واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن

بيت مي شوند.

در اين جا بيباك اشاره مي كنه كه به معلم اعتماد داره و يكي از عواملي كه باعث ميشه تا به آينده اميدوار تر باشه و

براي ادامه راه مسمم تر بشه وجود معلم و نقشي هست كه در داستان بازي مي كنه .




زنگ خورده بچه ها برپا / امروز ميخوام بيدار شين شما ها از خواب

برپا و از خواب واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

بيباك اينجا به فضاسازي پرداخته و محيط كلاس و وارد شدن معلم رو به خوبي به تصوير مي كشه




بچه ها امروز ميخوام ببينم درسش رو کي بلده / ميخوام ببينم چي درسته،چي غلطه؟

بلده و غلطه واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

باز هم بيباك به فضاسازي ادامه داده و صحنه هاي صحبت معلم با دانش آموزان رو به تصوير مي كشه




امروز روز آزمونه / که ذهن کي بسته ذهن کي باز بوده؟؟

آزمونه و بازبوده واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

صحبت معلم و دانش آموزان ادامه داره و بيباك به عنوان يه بيننده داره داستان رو تعريف مي كنه




شايد خوشتون بياد،شايد هم بدتون / درس امروز درس کلاس اولتون

بدتون و اولتون واژه هاي قافيه هستند

باز هم صحبت ادامه داره و كم كم به سمت نتيجه گيري مي ره




کي ميتونه بگه الف مثله / بچه ها قطع کردن حرفشو نصفه

مثله و نصفه واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

به محض سوال پرسيدن معلم بچه ها شروع به جواب دادن مي كنن و اين به انگيزه و اشتياق دانش آموزان كلاس بيباك

براي پاسخ دادن به سوال معلم اشاره داره




هر کي ميديد خودش رو با خرد / جواب ميداد آب ، آسمان ، آخرت

باخرد و آخرت واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

جواب هاي داده شده به سوال معلم توسط بيباك بسيار پر مفهوم و زيبا داده شدند واژه هايي مثل آب ، آسمان ، آخرت كه

هر سه به هم ربط دارند و از سرچشمه هستي نشئت مي گيرند

اين بيت با بيت بعد موقوف المعاني هستند و به هم ربط دارن




اميد ، آرزو ، آبادي / نه....بچه ها الف هميشه مثله آزاديست

آبادي و آزاديست واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن بيت مي شوند.

وازه هاي اميد ،‌آرزو آبادي هم همگي به هم ربط دارن و در حقيقت همگي اين واژه ها به واژه آزادي ختم مي شوند



اوترو


مدرسه تموم شد با يک توشه اي ضمنا / حرف معلمم هميشه گوشه ذهنم
کاش يا تو زندگي ما نيست ميشديم / يا جاي اين همه درس،درس آزادي رو بيست ميشديم



در دو بيا آخر كار كه همون اوترو آهنگ محسوب ميشه بيباك آرزوي معلمش رو از زبان خودش بيان مي كنه

و همينطور خودش

هم اين موضوع رو متوجه مخاطبش مي كنه كه رويايي در سر داره

و اون چيزي نيست جز آزادي .



بررسي اوترو از لحاظ معنايي و قواعد :

در بيت اول ضمنا و ذهنم واژه هايي هستند كه نقش وزن را در 2 مصرع بازي مي كنند و باعث موزون شدن

بيت مي شوند.

و در بيت دوم واژه هاي نيست و بيست واژه هاي قافيه و مي شديم واژه ي رديف .





اين آهنگ كروس مشخصي نداشت و از اون نظم هميشگي آهنگهاي بيباك مثل آهنگ قبليش كه از سه قسمت به همراه

كروس تشكيل شده بود پيروي نمي كرد .





در مورد آهنگ هم ميشه گفت كه با يه ريتم تقريبا از اول تا آخر آهنگ تكرار مي شد تقريبا خوب آهنگسازي شده بود

تنظيم كار هم در حد خوبي بود يه نكته ي جالب ديگه در آهنگ بك وكال احسان غيبي بود كه در خيلي از قسمتهاي آهنگ

فضاي خوبي به آهنگ مي داد و شنونده رو به همون حالو هوايي كه بيباك

در نظر داشت هدايت مي كرد در بعضي اوقات صداي زنگ مدرسه و همينطور جو مدرسه كه شبيه به صداي هياهوي

دانش آموزان بود در آهنگ شنيده ميشد كه باز هم به هدايت

شنونده به سمت حال و هواي مدرسه و دوران كودكي نقش به سزايي رو ايفا مي كرد .





و اما در كل آهنگ الف مثله با توجه به استقبالي كه از ششده به نظر من تا الان موفق بوده و تونسته در رسوند اون

حسي كه بيباك قصد داشت به مخاطب برسونه تا حدود زيادي موفق باشه .

متن اين آهنگ طوري نوشته شده كه ميشه چند برداشت از اين آهنگ كرد اما از نظر من نزديك ترين برداشتي كه ميشد

از موضوع اين آهنگ كرد همين برداشتي بود كه مطالعه كردين .

در نهايت اميدوارم كه بيباك همين روند رو به رشد خودش رو ادامه بده و بتونه كه مراحل ترقي رو با موفقيت پشت سر

بزاره و مهم تر از اون اين كه اجازه چنين كاري بهش داده بشه !

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش اومدین.نظریادتون نره...با تبادل لینک باهر وبی موافقم!!!
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 520
بازدید کل : 319562
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 244
تعداد آنلاین : 1